top of page
  • Informasjon om årsoppgaver og skattemelding 2022
    Skattemeldingen for 2022 er på vei, og her finner du svar på de vanligste spørsmålene. Lurer du på noe som du ikke får svar på her så står vi selvfølgelig som alltid klar til å hjelpe deg. Først av alt: Vi melder automatisk dine opplysninger til Skatteetaten – og du skal ikke trenge å fylle ut noe selv. * Hvis du har konto hos Saxo Bank se informasjon lenger nede. Det er anbefalt å sjekke tallene som har blitt rapportert. Under går vi igjennom de ulike delene av hva vi rapporterer (merk: det er ikke gitt at du har alle disse årsoppgavene). Potensielle årsoppgaver, forklart Aksjesparekonto Har du aksjesparekonto via Nordnet så finner du årsoppgaven for aksjesparekontoen ved å logge deg inn på Nordnet. Hva viser rapporten: Rapporten deler inn de ulike kontoene du eventuelt har. Her ser du inngangsverdien til kontoen (hvor mye du selv har satt inn totalt), som også tilsvarer skjermingsgrunnlaget, det beløpet du kan ta ut skattefritt (eventuell avkastning over dette er skattepliktig). Innskudd og uttak viser hvor mye du har satt inn eller tatt ut i år. Ubenyttet skjerming er det du fortsatt kan ta ut uten å måtte skatte av det. Skattepliktig gevinst/tap viser eventuelt det som du må skatte av eller får fradrag for. Du finner også informasjon om kostnader som du får fradrag for og rabatter som er skattepliktig, samt informasjon om hva som var på hver konto ved årsslutt. Hva er skjerming? Skjerming er noe som beregnes årlig, og er noe som legges til ditt skattefrie uttak. Dette beregnes med noe som kalles skjermingsrenten, som er en ordning for å gjøre det mer skattegunstig å spare i aksjefond. Det står at jeg har uttak, men jeg har ikke tatt ut noe i år: Har du ikke tatt ut penger fra Noon Invest, men får opplyst et uttak så er som regel grunnen at vi har trukket kostnader eller at penger har gått fra aksjefond til rentefond. Jeg har skattepliktig gevinst – hva må jeg betale i skatt: Det beregnes 37,52% skatt på skattepliktig gevinst. Dette trekkes ikke fortløpende, men er noe man eventuelt må betale på etterskudd, når skattemeldingen kommer. Depot bank hos Saxo Bank Du har fått tilsendt nødvendig informasjon fra oss på e-post. Alle verdipapirer, gevinst/tap og renter/utbytte er automatisk rapportert til skatteetaten. Det er anbefalt å sjekke tallene som har blitt rapportert. Bankinnskuddet (cash) i Saxo Bank må registreres manuelt. I tillegg kan forvaltningskostnadene trekkes fra (bare for privatpersoner i din egen skattemelding. Disse tallene finner du i rapporten sendt fra oss) Vennligst se hvordan du gjør dette i følgende link: - oppskrift fradrag forvaltningskostnad - oppskrift bankinnskudd utland IPS Har du IPS hos oss så får du en slik årsoppgave ved å logge deg inn hos Nordnet Hva viser rapporten? Rapporten viser hvor mye du har satt inn i år, og saldoen du hadde ved starten og slutten av året. Den viser også hvor mye du har betalt. Det viktigste for skattemeldingen er innskuddet, og eventuelt uttaket. Det er dette som er skattepliktig. Jeg har et innskudd – hvor mye fradrag får jeg?: Du får 22% fradrag på det du har satt inn. Dette trekkes automatisk i skatterapporten. Bedrift 1) Med konto hos Nordnet For deg som har bedriftskonto hos Nordnet, finner du års oppgaven ved å logge deg inn på Nordnet. 2) Med konto hos Saxo bank Vi har oversendt årsoppsettet på e-post. Ved spørsmål, vennligst ta kontakt
  • Kan jeg trekke fra kostnadene på skatten?
    Ja, alle kostnader direkte forbundet med dine investeringer er fradragsberettiget. Det betyr at du kan trekke fra både forvaltningskostnaden samt porteføljeavgiften på skatten. Kostnadene finner man enkelt ved å logge seg inn og se transaksjonsoversikten for gjeldende skatteår. Ta gjerne kontakt ved eventuelle spørsmål. Dette legges inn i selvangivelsen under temaet Finans ved å klikke på knappen: «se hva du kan legge til» og deretter; Forvaltningskostnader. For de som har aksjesparekonto så vil dette automatisk inngå i kostpris og verdien, og dermed inkluderes i skatten ved senere uttak.
  • Hvordan er Noon Invest AS annerledes?
    I Noon Invest AS investerer vi basert på en filosofi om at vi skal følge indeksen på børsen i de aller fleste tilfeller. Vi har i tillegg til det en rebalanseringsfilosofi for å sikre dine investeringer. Rebalansering er en strategi brukt av det norske Oljefondet i deres forvaltning av våre felles verdier.
  • Hvem er eierne av Noon Invest AS?
    Noon Invest AS er utviklet av Stavanger Asset Management som ble startet av Even Krohn-Pettersen og Emmanuel Vallotto. De har lang erfaring fra investeringer i Norge, Sveits, Storbritannia og USA. Noon Invest, med sine tilhørende forvaltningstjenester, opererer som en tilknyttet agent på vegne av Stavanger Asset Management AS. Stavanger Asset Management AS er fullt ut ansvarlig for Noons virksomhet. Stavanger Asset Management AS kan du lese mer om her.
  • Tilbyr Noon Invest AS aksjesparekonto?
    Ja (forbeholdt risikoklasse ”Modig” – kun aksjeeksponering lovlig i ASK)
  • Tilbyr Noon Invest AS finansielle rådgivning?
    For Noon Premium kunder (minstetegning 1.000.000,-) tilbyr vi ubegrenset investeringsrådgivning i tillegg til ubegrenset valutasikring.
  • Er Noon Invest AS regulert av Finanstilsynet?
    Noon Invest AS er underlagt tilsyn av Finanstilsynet via morselskapet Stavanger Asset Management. Lisensen vår finner du her.
  • Hvilken bank samarbeider Noon Invest AS med?
    Gjennom Nordnet kan vi også tilby Aksjesparekonto for de som ønsker det.
  • Hvor mange porteføljer har Noon Invest AS?
    Noon Invest AS opererer med 5 risikoklasser.
  • Må man være bosatt i Norge for å bli kunde hos Noon Invest AS?
    Hos Noon Invest AS er alle velkommen til å investere. Det er fordelen av digital sparing, du kan spare der hvor du er.
  • Hvor gammel må man være for å bli kunde hos Noon Invest AS?
    Du må være minst 18 år eller ha fullmakt fra dine foresatte for å investere hos Noon Invest AS.
  • Tar Noon Invest returprovisjon fra fondsleverandørene?
    Noon Invest mottar ikke returprovisjon fra fondsleverandørene som egen inntekt, og vi tjener heller ikke på transaksjonene vi gjør. Vi har en fast provisjon av kunden, og er opptatt av at kunden tjener penger – uavhengig av hvilke fond som kunne gitt oss mest tilbake. Dersom vi får returprovisjon fra en fondsleverandør går denne tilbake til kunden.
  • Hvordan åpner jeg en konto i Noon Invest AS?
    Du åpner en konto i Noon Invest AS ved å bruke vår nettside, du blir så ledet over til vår samarbeidende bank Nordnet Bank hvor du må huske å ha BankID’en klar om du skal benytte deg av denne tjenesten.
  • Hvordan åpner jeg en konto i Noon Invest AS uten BankID?
    Mangler du BankID så er du fortsatt velkommen til å åpne konto hos Noon Invest. Ta kontakt med en av oss så hjelper vi deg med prosessen.
  • Hvordan åpner jeg en aksjesparekonto i Noon Invest AS?
    Ta kontakt med oss her, så kan alt ordnes enkelt med BankID.
  • Jeg er allerede kunde i Saxo Bank, kan jeg fortsatt åpne konto hos Noon Invest AS?
    Saxo Bank godkjenner kun en kontoholder i deres systemer. Hvis du ønsker å åpne konto hos Noon Invest AS kan vi hjelpe deg med å stenge kontoen i Saxo Bank. Ta kontakt med en av oss så hjelper vi deg gjerne.
  • Hva er minimumsbeløpet for å investere i Noon Invest AS?
    Hos Noon Invest AS må man minst investere NOK 10,000,-.
  • Hvordan setter jeg opp fast spareavtale?
    For de som har konto hos Nordnet: Spareavtale settes opp veldig enkelt ved å opprette en fast betaling i din nettbank. Du legger inn et fast beløp og en fast dato med for eksempel månedlig trekk. Du benytter samme bankkonto til Nordnet som det du benyttet ved ditt siste innskudd, samt ditt unike KID-nummer (Som identifiserer din spesifikke konto. Har du flere kontoer hos Nordnet så har du et KID-nummer for hver konto.) Du finner kontonummer og KID hvis du logger deg på Nordnet. Under «Overføringer» klikker du på «Bankoverføringer». Her ser du kontonummer og KID-nummer som du må benytte for faste overføringer til din konto. For de som har konto hos Saxo Bank: Her kan du legge opp en fast betaling til Danmark. Dette avhenger av din bank. Ta gjerne kontakt så vi sammen kan finne en smart og kostnadseffektiv løsning. Skulle du ha noen spørsmål eller behov for assistanse er det bare å ta kontakt med oss på epost eller telefon. Kontakt Oss
  • Hvorfor bør jeg ha en fast spareavtale?
    Vi anbefaler alle som kan å spare månedlig i fond. Dette er en effektiv måte å øke verdien av sparepengene dine på over tid. Med en spareavtale så kjøper man flere andeler for samme summen når markedene faller. Man kjøper helt enkelt på lavere kurser, og man er sikker på at man ikke kjøpte alt på en topp. Snarere får man en gjennomsnittskurs på sparingen. I tillegg får man fortere hjelp av rentes rente-effekten jo fortere man kommer i gang. Det handler om tid i markedet, ikke å time markedet.
  • Kan jeg åpne en konto hos Noon Invest AS selv om jeg ikke er norsk statsborger?
    Hvis du er utenlandsk statsborger og har fast bosted i Norge (med norsk personnummer) kan du bruke vår vanlige investeringsplattform. Hvis ikke må dette undersøkes individuelt, vennligst ta kontakt med Noon Invest på +47 406 95 100.
  • Jeg er amerikansk statsborger eller skatter til USA, kan jeg fortsatt investere i Noon Invest?
    Dessverre er tjenesten vår ikke tilgjengelig for amerikanske statsborgere.
  • Jeg er ikke statsborger i EU/EØS, kan jeg da benytte meg av løsningen til Noon Invest?
    Dette må undersøkes individuelt og avhenger av landet du er statsborger i, vennligst ta kontakt med Noon Invest på +47 406 95 100.
  • Hvorfor trenger kundene deres en risikoprofil?
    For å finne riktig risikotoleranse og evne, slik at våre kunder kan sove godt om natten. Dette er også et lovkrav.
  • Hvordan beregner dere kundenes risikoprofil?
    Vi har laget en algoritme som vurderer summen av svarene du gir oss rundt risikotoleranse og investeringsmålsetning.
  • Hvordan behandler dere mine personlige opplysninger?
    Vi behandler dine personopplysninger i henhold til norsk lovgivning. Dette kan du lese mer om dette i Forretningsvilkårene våre.
  • Kan jeg bli kunde igjen hos Noon Invest AS selv om jeg har avsluttet min konto hos dere?
    Du er velkommen tilbake til Noon Invest AS. Du må da gå igjennom den samme onboarding prosedyren på nytt selv om du har gjort den tidligere.
  • Kan jeg endre investeringsplanen som er blitt anbefalt til meg?
    Ja, du kan endre din investeringsplan. Skulle planene eller forutsetningene endres, så er det bare å ta kontakt.
  • Kan jeg endre investeringsperioden min fra den jeg har oppgitt tidligere?
    Investeringsperioden er ikke bunnet, og du kan når som helst endre denne ved å kontakte oss her.
  • Kan jeg opprette mer enn én konto?
    Ja, du kan oprette mer enn en konto. Ta kontakt med oss her for mer info.
  • Hvor trygge er pengene mine?
    Noon Invest AS er et datterselskap av Stavanger Asset Management AS, som er underlagt konsesjon fra Finanstilsynet. Våre samarbeidspartnere er også underlagt tilsyn i henholdsvis Norge, Sverige og Danmark. I tillegg benytter vi såkalte UCITS regulerte fond, hvor kundene gjennom sine andeler eier underliggende verdipapirer.
  • Er indeksfond trygt? Hvor sikkert er det?
    Indeksfondene vi benytter er like trygge som andre ordinære fond i Norge. I slike fond eier andelseierene de underliggende verdipapirene.
  • Kan jeg når som helst avslutte min konto i Noon Invest AS?
    Ja, du kan ta kontakt med oss her for å avslutte kontoen din.
  • Hvor lang tid tar det før jeg får pengene mine tilbake?
    Verdipapirene kan normalt omsettes samme dag, med oppgjør få dager senere. Dermed kan man forvente at man mottar pengene ca. en uke fra salgsdato.
  • Hvorfor anbefaler Noon Invest AS å investere i indeksfond?
    Indeksfond har statistisk bedre avkastning og langt lavere kostnader enn ”ordinære” aktivt forvaltede fond. I tråd med Forbrukerrådet sitt råd så mener vi også at det å benytte indeksfond er en smart måte å investere på.
  • Er indeksfond trygt? Hvor sikkert er det?
    Indeksfondene vi benytter er like trygge som andre ordinære fond i Norge. I slike fond eier andelseierene de underliggende verdipapirene.
  • Hvorfor har ikke flere hørt om indeksfond før?
    Indeksfond er ikke helt nytt, men få aktører har noe å tjene på å tilby dette produktet (i motsetning til eksisterende produkter med høyere kostnader). Det er derfor få banker som tar med dette produktet i sin rådgivning. Krass kritikk fra Forbrukerrådet kan forhåpentligvis endre dette.
  • Hvorfor spare i indeksfond istedenfor å plassere pengene mine i en vanlig sparekonto hos banken?
    Indeksfond sørger for at dine midler vokser raskere enn ved vanlige bankinnskudd. Spesielt i en tid med historisk lave renter er det smart å plassere pengene på et sted med god avkastning.
  • Hva koster det å investere med Noon Invest AS?
    Vi tar et årlig forvaltningshonorar på 0,95%. I tillegg kommer underliggende kostnader i indeksfondene på ca 0,27%. Transaksjonskostnader starter på 0,035%.
  • Hva er forutsetningene for kalkulasjonene?
    Historisk avkastning, nedjustert for å reflektere lavere renter og nedjusterte avkastningskrav.
  • Hvordan betaler jeg gebyrene i Noon Invest AS?
    Gebyrer trekkes fortløpende, og forvaltningshonoraret blir trukket etterskuddsvis hvert kvartal.
  • Hvor mye må jeg skatte ved investering i indeksfond?
    Du skatter på eventuelt utbytte du tar ut fra din investering. Dette kommer an på en rekke faktorer som er utenfor Noon Invest sin kontroll. Se mer informasjon på Skatteetaten sine nettsider.
  • Reklamasjon og klager
    Om du ikke er fornøyd med oss eller våre tjenester, vil vi høre fra deg slik at vi kan bli bedre. Kontakt oss under for å sende inn en klage til oss. post@stavangeram.com Behandlingen av klagen din vil bli påbegynt så fort som mulig, normalt i løpet av 3 virkedager. Du vil motta en skriftlig bekreftelse på at klagen din er mottatt og en forventet behandlingstid. Den forventede behandlingstiden er 14 dager, avhengig av sakens omfang. Ved forlenget saksbehandlingstid vil du bli informert om årsaken til forsinkelsen og når du kan forvente å motta svar. Vi vil innhente all relevant informasjon for å kunne gi en grundig og helhetlig vurdering av din klage. Om vi ikke kan etterkomme din klage vil du motta en skriftlig begrunnelse samt informasjon om muligheten for å klage til en klagenemd. Vi tar lærdom av alle tilbakemeldinger og vil benytte anledningen til å bedre våre tjenester.
  • Hva er forskjellen på en "megler" og en "forvalter"?
    En megler tjener på kjøp og salg, en forvalter tjener (normalt) på forvaltningshonorar.
  • Jeg lurer på noe annet, hvem kontakter jeg da?
    Har du andre spørsmål så er du velkommen til å ta kontakt med en av oss i Noon Invest AS. Finn våre kontaktdetaljer her.

HAR DU FORTSATT SPØRSMÅL?

Spør oss gjerne på chatten eller kontakt oss her og vi vil svare deg så fort vi kan.

Vi har også en blogg vi oppdaterer jevnlig. Les mer om investering, aksjer og andre nyheter her.

bottom of page